Regulamin dyżurów uczniów
W Gimnazjum Publicznym im. Romana Czerneckiego w Słupi
REGULAMIN DYŻURÓW UCZNIÓW
dyżurujących w Gimnazjum Publicznym im. Romana Czerneckiego
w Słupi
1. Zasady ogólne:
1. Dyżury na terenie szkoły pełnią uczniowie klas I-III
2. Pełnienie dyżuru rozpoczyna klasa III a
3. Dyżur podejmuje czterech uczniów.
4. Uczniowie pełnią dyżury według harmonogramu dyżurów opracowanego przez Radę Samorządu Uczniowskiego i opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
5. Wychowawca klasy czuwa nad sprawnym przebiegiem dyżurów pełnionych przez swoich wychowanków:
- sprawdza, czy osoba wyznaczona na dyżur wywiązuje się ze swoich obowiązków.
6. Uczniowie dyżurni zobowiązani są do aktywnego dbania o ład i porządek w podległym im rejonie szkoły i na korytarzach a także w szatni.
7. Uczeń dyżurujący wypełnia swoje obowiązki nie używając siły wobec innych uczniów, odnosi się do nauczycieli i szkolnych kolegów w kulturalny sposób, o zaistniałych trudnościach informuje nauczyciela dyżurującego prosząc o pomoc i wsparcie.
8. Nauczyciel dyżurny może wyznaczyć dyżurnym dodatkowe zadania.
9. Uczeń dyżurny nosi identyfikator z napisem SZKOLNY DYŻURNY lub w przypadku jego braku szarfę.
10. Uczniowie dyżurni przychodzą na wyznaczone stanowiska, jak najwcześniej po rozpoczęciu przerwy i opuszczają je po dzwonku na lekcje. Z dyżuru na danej przerwie może zwolnić ich jedynie nauczyciel dyżurujący.
11. Dyżury są sprawdzane 1 – 2 razy dziennie przez nauczycieli dyżurujących.
12. Za przydział poszczególnych rejonów dyżurowania, zapoznanie z regulaminem uczniów, wystawienie zastępstw za nieobecnych uczniów odpowiedzialny jest opiekun Samorządu Uczniowskiego. Większość wyznaczonych zadań może on zlecić przewodniczącemu szkoły, który w takim przypadku nie dyżuruje w wyznaczonym rejonie, lecz czuwa nad całością dyżuru pełnionego przez klasę.
13. Należy umożliwić uczniom dyżurnym zjedzenie posiłku(drugie śniadanie), ale w taki sposób, aby teren pełnionego dyżuru był zabezpieczony.
14. Nauczyciel dyżurny lub wychowawca mogą wyróżnić uczniów za wzorowe pełnienie dyżuru podwyższając im ocenę z zachowania, jak również ukarać tych, którzy nie wywiązywali się ze swoich funkcji – obniżoną oceną. Wcześniej uczniowie otrzymują odpowiednie adnotacje w dziennikach, na stronie dotyczącej zachowania uczniów.
15. Ocena dyżurów szkolnych jest brana pod uwagę podczas wystawiania ocen
z zachowania.
16. Każdy uczeń własnoręcznym podpisem potwierdza fakt zapoznania się z regulaminem i zobowiązuje się do jego przestrzegania.
2. Obowiązki dyżurnych
- Pomoc nauczycielowi dyżurującemu przy wejściu do szkoły i szkolnej woźnej- wykonywanie ich poleceń związanych z funkcjonowaniem szkoły.
- Udzielanie informacji osobom przychodzącym do szkoły o jej funkcjonowaniu (terminy przerw, podział godzin, obecność nauczycieli na terenie szkoły)
- Czuwanie nad punktualną sygnalizacją rozpoczęcia i zakończenia lekcji.
- Utrzymanie porządku i czystości w rejonie pełnienia dyżuru.
- Natychmiastowe zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu szkoły dyrekcji lub nauczycielowi dyżurującemu
- Zwrócenie niezniszczonego identyfikatora po zakończeniu dyżuru.
3. Rejony dyżurów uczniowskich:
1. Korytarz (wraz z toaletami),
2. Szatnia.
3. Drzwi wejściowe – przy niesprzyjającej pogodzie.
4. Przy sprzyjającej pogodzie- teren przed szkołą.
4. Podczas dyżurowania uwagę zwraca się na następujące punkty:
- dyżurni nieobecni na stanowisku,
- dyżurni obecni, ale bez identyfikatora , nie przejawiający chęci dyżurowania lub używający siły, wulgarni wobec innych,
- dyżurni niechętni do pracy, nieuczynni, dopiero po interwencji nauczyciela dyżurnego podejmujący obowiązki,
- dyżur pełniony prawidłowo z drobnymi niedociągnięciami,
- dyżur pełniony wzorowo, miejsce dyżuru jest w idealnym porządku.
Dyżurni rozpoczynają pełnienie swoich obowiązków od przerwy poprzedzającej ich lekcje,
a kończą na przerwie po ostatniej swojej lekcji.
Przygotowała:p. Urszula Walocha