Ciekawa lekcja biologii
Wykorzystywanie technologii informatycznej.
Dnia 26 kwietnia 2010 r. odbyła się lekcja otwarta z biologii w klasie I b, której tematem była: Budowa szkieletu osiowego .
Metody , które zastosowałam na lekcji to:
- prezentacja multimedialna
- praca w grupach
- praca z tekstem
- karta pracy
- pytania motywujące
Dużym zainteresowaniem uczniów cieszą się lekcje , które prowadzę w oparciu o wykorzystanie tablicy interaktywnej. Pomocne w zrozumieniu i utrwaleniu wiadomości , okazały się pomoce dydaktyczne: model szkieletu i czaszki ,
mikroskopy , grafoskop.
Cele lekcji :
Uczeń potrafi wykazać się :
1. Wiadomościami dotyczącymi:
- ogólnej budowy szkieletu
- budowy i funkcji czaszki
- budowy i funkcji kręgosłupa
- budowy i funkcji klatki piersiowej
2. Umiejętnościami pozawaljącymi:
- wyrazić wiedzę w postaci schematu
- wykazać zależności między budową a funkcją szkieletu i jego elementów
- zinterpretować dane uzyskane podczas wykonywanego pomiaru
3. Postawami świadczącymi :
- o przekonaniu , że konieczna jest ochrona czaszki noworodka
- o przekonaniu , że aby mieć sprawny kręgosłup należy wykonywać ćwiczenia rozciągające
Wszyscy uczniowie byli bardzo zainteresowani tematem i zaangażowani w wykonywanie przydzielonych zadań. Dzięki ich samodzielnej pracy , dochodzili do właściwych wniosków. Takie nauczanie z zastosowaniem różnych pomocy dydaktycznych zwiększa zaangażowanie uczniów w proces lekcyjny , a zdobyta wiedza jest bardziej trwała. Cele lekcji zostały w pełni osiągnięte . Na lekcjach staram się , aby uczeń był podmiotem procesu dydaktycznego , by aktywnie i efektywnie w nim uczestniczył , by był twórczy i zaangażowany . Moja rola polega na uświadomieniu uczniom celu lekcji , sformuowaniu wraz z nim głównego problemu i kierowanie procesem dydaktycznym w taki taki sposób , by uczniowie sami dali odpowiedź na postawiony problem , sami wyciagali wnioski.Podczas lekcji zauważyłam ogromną aktywność uczniów , zaangażowanie podczas wykonywania samodzielnej pracy co w efekcie pozwala na kształtowanie logicznego myślenia , prawidłowego wyciągania i formułowania wniosków. Zarówno mnie jak i uczniom podoba się praca na lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej .W dogodny sposób mogę prezentować przed klasą wykresy, obrazy itp. Jest środkiem , który w dużym stopniu wspomaga nauczanie .
Lidia Bodzioch - nauczyciel biologii.